Sinds augustus 2018 ben ik werkzaam als psychologe in het online behandel team. De afgelopen 20 jaar ben ik met name de face to face gesprekken gewend en werd er nauwelijks online gewerkt. Wel werd er steeds meer met email en WhatsApp gewerkt, waardoor er sneller contact opgenomen werd. Met videobellen, modules en Minddistrict in ons geval, had ik nog nooit gewerkt. Ik vertel je graag over mijn ervaringen.
Eigen ervaring met online behandelen
Ik stelde mezelf 5 vragen voordat ik aan het online behandelen begon.
Vraag 1 – Hoe gaat het online behandelen effectief werken?
Ik had al snel in de gaten, dat de combinatie beeldbellen en het laten werken aan een module heel bekrachtigend werkt. Je hebt vooraf samen de focus afgesproken en daar ga je samen mee aan de slag. Het beeldbellen brengt meer verdieping en je bouwt echt een werkrelatie op. In mijn vorige werk kon ik geweldige gesprekken hebben en dan nog was het lastig om het geleerde te laten beklijven. Soms leken de cliënten de nieuwe inzichten al bij vertrek te zijn vergeten.
Ze gaan terug naar hun leven, waarbij de kans groot is om in hardnekkige patronen te blijven hangen. Na een week of twee komen ze terug en moesten ze vaak hard nadenken om het vorige gesprek terug te halen. Met het online behandelen weet ik voor een deel voorafgaand aan het beeldbellen of er geïnvesteerd is in eigen behandeling. Zijn de taken gemaakt of niet? Is er gereageerd op feedback? Dit zijn allemaal extra thema’s om te bespreken.
En wat maakt dat je niet aan je module hebt gewerkt of gemaakte afspraken niet bent nagekomen? Je kunt tussendoor een reminder geven, als dit passend is bij de behandeling. Ook kun je door deze manier van werken, beter zien of iemand de stof (pscyho-educatie) echt begrijpt. Er is weinig ruimte tot invulling en de cliënt krijgt echt de tijd en ruimte om antwoord te vinden/geven op de vragen die gesteld worden. Door hier schriftelijk woorden aan te geven en op ‘papier’ te zetten, krijgt de cliënt een beter inzicht op bijvoorbeeld zijn denkstijl/gedachten en emoties.
Dit gaat sneller dan alleen door gesprekken te voeren. Iemand gaat er vaker mee aan de slag dan een maal per week, waardoor het beter beklijft. Aan de andere kant vroeg het van mij om op mijn handen te gaan zitten en de cliënt ruimte geven voor eigen tempo. Het besef van hoe je privé met social media om gaat speelt wat mij betreft een rol in hoe je hier mee om gaat. Wat ik bijvoorbeeld privé doe is op alle mail/WhatsApp reageren, dan kan ik het loslaten.
Dit deed ik in het begin ook met online reageren/behandelen. Dat besef is belangrijk, zodat je bewust kunt kiezen hoe je dat wil doen in online behandelen. Wat is gezond voor jezelf als behandelaar en mens en wat is goed voor je cliënten? Voor mij dus achterover leunen op het juiste moment. Het aankijken, meenemen en loslaten. Bewust kiezen wanneer ik een cliënt wel een herinnering stuur en wanneer juist niet en het bespreekbaar maken.
Vraag 2 – Is rapport maken via beeldbellen ook mogelijk?
Ja, het is mogelijk een rapport te maken en dus te verbinden met je cliënt. In het begin lijkt het online behandelen wat raar en is het belangrijk om dit te bespreken, zodat het geen roze olifant wordt. Mijn ervaring is dat ik me net zo goed verbind met de cliënt online als in face to face gesprekken. Dit vond ik ontzettend bijzonder.
Mijn kracht zit hem in het verbinden en vertrouwen krijgen, waardoor cliënten eerder bereid zijn om naar zichzelf te durven kijken en investeren in hun behandeling. Hoe ga ik dit via beeldbellen/online behandelen bereiken? Door het bespreekbaar maken van het online behandelen op zichzelf en de intentie om te verbinden en dezelfde houding te hebben tijdens het beeldbellen als normaal gesproken face to face. Zo wordt er ook online een mooie werkrelatie opgebouwd. Je bespreekt vooraf de verwachtingen met elkaar en maakt afspraken om de behandeling succesvol af te kunnen ronden. Het kan dus wel!
Lees Naima’s andere blog voor de overige 3 vragen en antwoorden.